Affärsmodell
Fasadgruppens affärsmodell bygger på en decentraliserad struktur som förenar det lokalt förankrade bolagets driv, närhet till kund och begränsade omkostnader med gemensamma möjligheter att uppnå skalfördelar och erbjuda heltäckande lösningar till kunderna.
Lokala verksamheter
Dotterbolagen verkar under egna varumärken och ansvarar för kund, försäljning, produktion, projektkalkylering och lönsamhet. De har en betydande självständighet med stort ansvar att leda verksamheten på sina lokala marknader och bygger upp egna orderböcker med kommande projekt. För att säkerställa lönsamhet och kassaflöde arbetar dotterbolagen
kontinuerligt med att utveckla sin kompetens inom kalkylering, projektuppföljning och kassaflödeshantering.
Gemensam operativ enhet
I den operativa enheten samlas gemensamma funktioner såsom inköp, ekonomi, HR samt kvalitets-, miljö- och arbetsmiljösamordning (KMA) som underlättar för dotterbolagen att fokusera på den dagliga verksamheten. Via geografiskt uppdelade områden kan dotterbolagen dela resurser och best practice, vilket möjliggör synergieffekter. Här identifieras också korsförsäljningsmöjligheter och gemensamma säljinitiativ där flera dotterbolag kan arbeta med samma projekt inom olika discipliner. Bolagen har även möjlighet att låna personal av varandra. Samarbeten sker främst inom respektive land, men gränsöverskridande arbeten förekommer också.
Centrala funktioner
Fasadgruppen har en liten koncernfunktion som fokuserar på att maximera värdeskapandet från verksamhetens kassaflöde genom optimal kapitalallokering. En central komponent är tillväxt via förvärv. I koncernfunktionen hanteras även bland annat rapportering, riskhantering, kommunikation och strategiska hållbarhetsfrågor.
Fasadgruppen bildades 2016 genom sammanslagningen av två fasadföretag, som bägge hade lång erfarenhet från branschen och med god lönsamhet. Tanken var att företagen skulle fortsätta att verka fristående med fortsatt lokal kännedom, engagemang och kompetens – men samtidigt kunna erbjuda kunden en trygghet i ett större sammanhang
HistorikFasadgruppens strategi bygger på att förvärva och utveckla lokala marknadsledare, dra nytta av samarbete och skalfördelar inom koncernen och att kunna tillhandahålla ett hållbart och tryggt erbjudande till kund.
StrategiFasadgruppens dotterbolag bedriver verksamhet på marknaden för tjänster inom fastigheters klimatskal i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Cirka 80 procent av verksamheten är inriktad på renovering och uppgradering av fastigheter, och resterande på nyproduktion.
MarknadSom marknadsledare strävar Fasadgruppen efter att professionalisera och driva hållbar utveckling i hela branschen.
Hållbarhet