Uppförandekod
För Fasadgruppens medarbetare, leverantörer och samarbetspartners.
Som Nordens ledande koncern inom fasadarbeten har Fasadgruppen ett ansvar att bedriva en ansvarsfull verksamhet och bidra till en hållbar utveckling i vår omvärld.
Att arbeta engagerat med hållbart hantverk är en framgångsfaktor och utgångspunkten för alla våra företag i koncernen. Genom våra kärnvärden samverkan, engagemang och kompetens erbjuder vi medvetna kunder ett personligt engagemang, konkurrenskraftiga priser och trygghet i hela affären.
Denna kod är en sammanställning av etiska regler som visar vägen i vårt agerande och det agerande vi förväntar oss av andra. Den ersätter inte lagstiftning på de marknader där vi är verksamma. Grunden för uppförandekoden är våra tre kärnvärden, OECD:s riktlinjer för multinationella företag och FN:s principer för ansvarsfullt företagande (Global Compact) som behandlar mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljö och antikorruption.
Syftet med uppförandekoden är att visa vägen för hur vi agerar samt hur vi förväntar oss att andra ska agera. För att skapa en medvetenhet om uppförandekoden inom företaget, ansvarar respektive chef för att introducera denna till alla anställda och nyanställda. Då koden även gäller våra leverantörer ansvarar inköpsansvarig för att företagets leverantörer tar del av uppförandekoden.
Fasadgruppens uppförandekod är inte formulerad för att ge specifika regler utan ska fungera som en etisk kompass som vägleder oss i vårt agerande. Ifall du är osäker på om ditt beslut/agerande går i linje med uppförandekoden kan du ta hjälp av följande frågor:
Mänskliga rättigheter
Våra arbetsplatser ska kännetecknas av öppenhet och respekt där alla människors lika värde är en självklarhet.
Arbetsmiljö och arbetsvillkor
Våra arbetsplatser ska vara trygga och säkra, utan några olyckor. Genom en god arbetsmiljö sätter vi medarbetarnas hälsa och välmående i centrum.
Miljö
Vi verkar för en hållbar utveckling genom att aktivt arbeta med att minska vår negativa miljö- och klimatpåverkan. Detta ska göras systematiskt och integrerat i hela verksamheten.
Antikorruption och affärsetik
Vi har nolltolerans mot korruption, mutor, utpressning eller penningtvätt och ska därför arbeta för att förhindra att detta sker.
Fasadgruppen bildades 2016 genom sammanslagningen av två fasadföretag, som bägge hade lång erfarenhet från branschen och med god lönsamhet. Tanken var att företagen skulle fortsätta att verka fristående med fortsatt lokal kännedom, engagemang och kompetens – men samtidigt kunna erbjuda kunden en trygghet i ett större sammanhang
HistorikFasadgruppens strategi bygger på att förvärva och utveckla lokala marknadsledare, dra nytta av samarbete och skalfördelar inom koncernen och att kunna tillhandahålla ett hållbart och tryggt erbjudande till kund.
StrategiFasadgruppens affärsmodell bygger på en decentraliserad struktur som förenar det lokalt förankrade bolagets driv, närhet till kund och begränsade omkostnader med gemensamma möjligheter att uppnå skalfördelar och erbjuda heltäckande lösningar till kunderna.
AffärsmodellFasadgruppens dotterbolag bedriver verksamhet på marknaden för tjänster inom fastigheters klimatskal i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Cirka 80 procent av verksamheten är inriktad på renovering och uppgradering av fastigheter, och resterande på nyproduktion.
MarknadSom marknadsledare strävar Fasadgruppen efter att professionalisera och driva hållbar utveckling i hela branschen.
Hållbarhet