Hållbarhet
Som marknadsledare strävar Fasadgruppen efter att professionalisera och driva hållbar utveckling i hela branschen.
Fasadgruppen har etablerat ett ramverk som styr prioriteringarna för koncernens hållbarhetsarbete. Ramverket är baserat på tre fokusområden – Branschens mest ambitiösa klimatarbete, Branschens bästa arbetsplats och Branschens mest stabila partner. Varje fokusområde kan kopplas till koncernens finansiella och icke-finansiella mål och innehåller delområden som bedöms som särskilt väsentliga för Fasadgruppens verksamhet och måluppfyllnad.
Fasadgruppens affärsmodell bygger på en decentraliserad struktur där lokalt förankrade entreprenörsdrivna dotterbolag kan dra nytta av gemensamma funktioner och skalfördelar. Koncernen har gemensamma policyer och riktlinjer inom bland annat miljö, jämställdhet och arbetsmiljö samt en uppförandekod som samtliga medarbetare, leverantörer och andra samarbetspartners ska följa. En central hållbarhetsfunktion driver och följer upp det strategiska hållbarhetsarbetet inom koncernen och säkerställer att policyer och riktlinjer efterlevs.
Via en operativ enhet erbjuds gemensamma funktioner såsom inköp, HR, kvalitets, miljö- och arbetsmiljösamordning (KMA), samt försäljningsinriktade initiativ med särskilt fokus på energieffektivisering. Genom den operativa enheten möjliggörs också samarbeten och kunskapsöverföring mellan dotterbolagen.
Varje dotterbolag ansvarar för att driva det dagliga hållbarhetsarbetet som både omfattar leveransen till kund och interna aspekter såsom arbetsmiljö, säkerhet och jämställdhet.
För mer information, vänligen kontakta:
Adrian Westman, kommunikations- och hållbarhetschef
adrian.westman@fasadgruppen.se
Tel. +46 (0)73 509 04 00
Fasadgruppen bildades 2016 genom sammanslagningen av två fasadföretag, som bägge hade lång erfarenhet från branschen och med god lönsamhet. Tanken var att företagen skulle fortsätta att verka fristående med fortsatt lokal kännedom, engagemang och kompetens – men samtidigt kunna erbjuda kunden en trygghet i ett större sammanhang
HistorikFasadgruppens strategi bygger på att förvärva och utveckla lokala marknadsledare, dra nytta av samarbete och skalfördelar inom koncernen och att kunna tillhandahålla ett hållbart och tryggt erbjudande till kund.
StrategiFasadgruppens affärsmodell bygger på en decentraliserad struktur som förenar det lokalt förankrade bolagets driv, närhet till kund och begränsade omkostnader med gemensamma möjligheter att uppnå skalfördelar och erbjuda heltäckande lösningar till kunderna.
AffärsmodellFasadgruppens dotterbolag bedriver verksamhet på marknaden för tjänster inom fastigheters klimatskal i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Cirka 80 procent av verksamheten är inriktad på renovering och uppgradering av fastigheter, och resterande på nyproduktion.
Marknad