Miljö
Fokusområde: Branschens mest ambitiösa klimatarbete
1. Hållbart erbjudande
Fasadgruppens tjänster bidrar till att minska klimatpåverkan i fastigheter. Enligt exempelvis Boverket står uppvärmning av fastigheter för cirka 20 procent av Sveriges energiförbrukning, samtidigt som många byggnader har ett stort renoveringsbehov – vilket innebär att en betydande del av energianvändningen kan spåras till läckage. Åtgärder såsom fasad- och vindsisolering, fönsterrenoveringar och -utbyten är därför avgörande för att minska energianvändningen över tid.
Ofta kan de mest miljövänliga lösningarna också vara de dyraste på kort sikt, varför koncernen arbetar med att informera om de långsiktiga fördelarna med att välja klimatsmarta alternativ.
Utöver att erbjuda energieffektiviserande tjänster verkar Fasadgruppen för att ständigt förbättra arbetsmetoder och processer samt att minska materialspill i samband med projektgenomförandet.
2. Hållbara inköp
Material utgör den största klimatpåverkan i Fasadgruppens värdekedja och koncernen strävar mot att höja andelen hållbara inköp, till exempel tegel som framställts med biogas. Beslutet om vilket material som ska användas tas i de flesta fall av slutkund, men genom informationsgivning kan Fasadgruppen påverka kunden så att den väljer det mest miljövänliga alternativet. Koncernen arbetar tillsammans med flertalet leverantörer för att höja andelen hållbara inköp samt att förbättra dataunderlaget för att kunden ska kunna ta ett väl underbyggt beslut.
3. Minskad klimatpåverkan
Fasadgruppen eftersträvar att minska klimatpåverkan genom ansvarsfulla transporter, resor, inköp och energianvändning. Koncernens växthusgasutsläpp kommer främst från fordonsparken, och Fasadgruppen köper uteslutande hybrid- eller elfordon. År 2030 ska samtliga av koncernens bilar vara fossilfria, liksom övriga transporter som Fasadgruppen beställer. I det fall dotterbolagen har möjlighet att välja elbolag till sina lokaler används ett centralt upphandlat avtal med grön el.
Alla dotterbolag i Fasadgruppen har godkänts enligt ISO 9001 (kvalitetscertifiering) och ISO 14001 (miljöcertifiering), eller motsvarande. ISO-certifikaten är ett erkännande för bolagens arbete med att upprätthålla god kontroll över kvaliteten i sina verksamheter och arbete med att minska den miljöpåverkan som verksamheterna medför. ISO-certifieringarna är även nödvändiga för att vinna vissa projekt, särskilt vid offentliga upphandlingar. Om ett nyförvärvat bolag saknar certifieringar inleds ett arbete att erhålla dessa som en del av Fasadgruppens integrationsprocess.
Under 2023 har Fasadgruppen anslutit sig till Science Based Targets initiative och genomfört ett arbete för att öka det kvalitativa dataunderlaget inom särskilt scope 3. Baserat på växtgasutsläppen för 2023 kommer koncernen under våren 2024 att utveckla nya kortsiktiga och långsiktiga mål för utsläppsminskning inklusive nettonollmål som rapporteras in till Science Based Targets initiative för godkännande. Genom att åta sig att sätta ett långsiktigt nettonollmål blir Fasadgruppen en del av UNFCCC:s Race to Zero-kampanj. De nya och mer ambitiösa målen kommer efter godkännande att ersätta Fasadgruppens tidigare minskningsmål för scope 1, 2 och delar av scope 3 fram till 2030.
Fasadgruppen bildades 2016 genom sammanslagningen av två fasadföretag, som bägge hade lång erfarenhet från branschen och med god lönsamhet. Tanken var att företagen skulle fortsätta att verka fristående med fortsatt lokal kännedom, engagemang och kompetens – men samtidigt kunna erbjuda kunden en trygghet i ett större sammanhang
HistorikFasadgruppens strategi bygger på att förvärva och utveckla lokala marknadsledare, dra nytta av samarbete och skalfördelar inom koncernen och att kunna tillhandahålla ett hållbart och tryggt erbjudande till kund.
StrategiFasadgruppens affärsmodell bygger på en decentraliserad struktur som förenar det lokalt förankrade bolagets driv, närhet till kund och begränsade omkostnader med gemensamma möjligheter att uppnå skalfördelar och erbjuda heltäckande lösningar till kunderna.
AffärsmodellFasadgruppens dotterbolag bedriver verksamhet på marknaden för tjänster inom fastigheters klimatskal i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Cirka 80 procent av verksamheten är inriktad på renovering och uppgradering av fastigheter, och resterande på nyproduktion.
MarknadSom marknadsledare strävar Fasadgruppen efter att professionalisera och driva hållbar utveckling i hela branschen.
Hållbarhet