Styrning
Fokusområde: Branschens mest stabila partner
1. Styrning
Fasadgruppens decentraliserade affärsmodell ställer särskilda krav på styrningen och riskhanteringen i koncernen. Utifrån en tydligt formulerad styrmodell som både säkerställer adekvat kontroll på verksamheten och främjar handlingsfrihet och det lokala entreprenörskapet stärks Fasadgruppens konkurrenskraft. Styrmodellen ligger till grund för Fasadgruppens integrationsmodell som används när ett nytt bolag förvärvats. Bland de gemensamma processer som etableras i varje nytt dotterbolag finns bland annat månadsrapportering och successiv vinstavräkning.
2. Hållbara förvärv och finansiering
Fasadgruppen har en aktiv förvärvsstrategi i syfte att bredda den geografiska närvaron och stärka erbjudandet. Genom en kontinuerligt förfinad förvärvsprocess och integrationsmodell säkerställs att Fasadgruppen förvärvar kvalitetsbolag som bidrar till koncernens tillväxt och måluppfyllnad. I due dligience-processen finns en särskild hållbarhetskomponent som utgår från Fasadgruppens hållbarhetsstrategi och syftar till att säkerställa att nya förvärvade dotterbolag bidrar till koncernens ambitioner och målsättningar inom hållbarhet.
3. Etik och antikorruption
Fasadgruppen accepterar inte någon form av korruption, mutor, utpressning, eller penningtvätt och vi arbetar för att förhindra dessa typer av aktiviteter. Ett viktigt verktyg är uppförandekoden som måste accepteras av både medarbetare och leverantörer.
Fasadgruppen strävar efter att ha ett öppet företagsklimat, hög affärsetik och alltid se möjligheterna med nya förbättringar. Vid misstanke om oegentligheter såsom mutor, intressekonflikter, miljöbrott eller säkerhetsbrister på arbetsplatsen tillhandahålls därför en visselblåsarfunktion med möjlighet till anonymitet av en extern och oberoende aktör. Medarbetare, kunder, leverantörer och andra intressenter kan använda systemet dit rapportering sker antingen via internet eller telefon. Riktlinjer och instruktioner för visselblåsarfunktionen finns tillgängliga på flertalet relevanta språk. Personer som rapporterar om missförhållanden har ett lagstadgat meddelarskydd enligt Visselblåsarlagstiftningen.
Fasadgruppen bildades 2016 genom sammanslagningen av två fasadföretag, som bägge hade lång erfarenhet från branschen och med god lönsamhet. Tanken var att företagen skulle fortsätta att verka fristående med fortsatt lokal kännedom, engagemang och kompetens – men samtidigt kunna erbjuda kunden en trygghet i ett större sammanhang
HistorikFasadgruppens strategi bygger på att förvärva och utveckla lokala marknadsledare, dra nytta av samarbete och skalfördelar inom koncernen och att kunna tillhandahålla ett hållbart och tryggt erbjudande till kund.
StrategiFasadgruppens affärsmodell bygger på en decentraliserad struktur som förenar det lokalt förankrade bolagets driv, närhet till kund och begränsade omkostnader med gemensamma möjligheter att uppnå skalfördelar och erbjuda heltäckande lösningar till kunderna.
AffärsmodellFasadgruppens dotterbolag bedriver verksamhet på marknaden för tjänster inom fastigheters klimatskal i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Cirka 80 procent av verksamheten är inriktad på renovering och uppgradering av fastigheter, och resterande på nyproduktion.
MarknadSom marknadsledare strävar Fasadgruppen efter att professionalisera och driva hållbar utveckling i hela branschen.
Hållbarhet