Marknadens drivkrafter
Fasadgruppens dotterbolag bedriver verksamhet på marknaden för tjänster inom fastigheters klimatskal i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Cirka 80 procent av verksamheten är inriktad på renovering och uppgradering av fastigheter, och resterande på nyproduktion. Högre krav på energieffektivitet liksom bostadsbrist och ett åldrande fastighetsbestånd driver marknadstillväxten.
Krav på energieffektivitet i fastigheter
Med lagstiftning såsom EU:s direktiv för fastigheters energiprestanda och hårdare krav från långivare förväntas efterfrågan på lösningar som bidrar till fastigheters energiprestanda att öka under lång tid framöver. Fasadgruppen har omfattande erfarenhet av projekt där energieffektiviteten i fastigheter förbättras väsentligt och kan påvisa detta genom flertalet referensprojekt. Tack vare kunskapsdelning och tillämpning av best practice inom koncernen förbättras hela tiden dotterbolagens kunskap om de bästa lösningarna.
Urbanisering och bostadsbrist
Det stora behovet av bostäder kommer att driva en ökad efterfrågan på fasadarbeten, särskilt i samband med nybyggnation. Då fasadarbeten är en specialistkompetens läggs de ofta ut på underentreprenad av byggbolagen. Fasadgruppen har genom sina dotterbolag starka lokala marknadspositioner och upparbetade och stabila relationer med många byggbolag, vilket skapar förutsättningar att engageras i många projekt.
Åldrande fastighetsbestånd
Det åldrande fastighetsbeståndet skapar ett konstant underliggande behov av exteriörrenoveringar. Då underhållet ofta är eftersatt på flera områden kommer omfattande åtgärder att behöva vidtas, exempelvis betongreparationer och renoveringar av tak, fönster, balkonger och loftgångar. Som helhetsleverantör kan Fasadgruppen åta sig flera moment inom samma projekt, vilket innebär att fastighetsägarna slipper hantera separata entreprenörer och att de boende utsätts för färre störningar.
Fasadgruppen bildades 2016 genom sammanslagningen av två fasadföretag, som bägge hade lång erfarenhet från branschen och med god lönsamhet. Tanken var att företagen skulle fortsätta att verka fristående med fortsatt lokal kännedom, engagemang och kompetens – men samtidigt kunna erbjuda kunden en trygghet i ett större sammanhang
HistorikFasadgruppens strategi bygger på att förvärva och utveckla lokala marknadsledare, dra nytta av samarbete och skalfördelar inom koncernen och att kunna tillhandahålla ett hållbart och tryggt erbjudande till kund.
StrategiFasadgruppens affärsmodell bygger på en decentraliserad struktur som förenar det lokalt förankrade bolagets driv, närhet till kund och begränsade omkostnader med gemensamma möjligheter att uppnå skalfördelar och erbjuda heltäckande lösningar till kunderna.
AffärsmodellSom marknadsledare strävar Fasadgruppen efter att professionalisera och driva hållbar utveckling i hela branschen.
Hållbarhet