Strategi
Fasadgruppens strategi bygger på att förvärva och utveckla lokala marknadsledare, dra nytta av samarbete och skalfördelar inom koncernen och att kunna tillhandahålla ett hållbart och tryggt erbjudande till kund.
Förvärva och utveckla lokala marknadsledare
Fasadgruppen eftersträvar att fortsätta växa genom sin etablerade förvärvsmodell och utveckla lokala marknadsledare inom arbeten på fastigheters yttre skal, med fokus på energieffektivitet. Vid förvärv av nya bolag är en viktig komponent att entreprenören stannar kvar och fortsätter att driva verksamheten framgångsrikt. Genom att bryta upp köpeskillingen i en del kontant betalning, en del tilläggsköpeskilling samt en del som återinvesteras i aktier i Fasadgruppen skapas gemensamma incitament. När tilläggsköpeskilling betalas ut, oftast mellan tre och fem år efter att förvärvet genomförts, aktiveras nya incitamentsstrukturer. Varje dotterbolag har en hög grad av självstyre för att säkerställa att verksamheten kan drivas optimalt utifrån sin expertis, kundkännedom och lokala marknad. Genom löpande aktiviteter såsom månatlig rapportering och utbildningsinsatser utvecklas medarbetarnas särskilda förmågor inom kritiska områden såsom kassaoptimering och projektkalkylering.
Starkt lokalt entreprenörskap med stordriftsfördelar
Fasadgruppens affärsmodell förenar det lokala entreprenörskapet med skalfördelar. Genom operativa stödfunktioner och synergieffekter på regional nivå ges dotterbolagen möjlighet att lägga större fokus på den dagliga verksamheten och samtidigt dra nytta av varandras kompetens. Fasadgruppens ambition är att tillhandahålla en organisation som på ett effektivt sätt delar resurser, inköpsavtal och best practice samt tar tillvara korsförsäljningsmöjligheter. Koncernen använder en beprövad modell för att uppnå skalfördelar som vilar på sex pelare och som implementeras direkt i samband med förvärv.
Trygghet i hela affären genom hållbart företagande
Hållbart företagande är en integrerad del av Fasadgruppens strategi och en förutsättning för hållbar tillväxt. Som Nordens ledande aktör inom arbeten på fastigheters yttre skal arbetar koncernens dotterbolag hållbart, lokalt och med stort hantverkskunnande. Tack vare väl utarbetade och effektiva arbetsmetoder med korta ledtider och leveransprecision, erbjuder Fasadgruppen medvetna kunder ett personligt engagemang, tjänster som bidrar till energieffektivitet och trygghet i hela affären.
Fasadgruppen bildades 2016 genom sammanslagningen av två fasadföretag, som bägge hade lång erfarenhet från branschen och med god lönsamhet. Tanken var att företagen skulle fortsätta att verka fristående med fortsatt lokal kännedom, engagemang och kompetens – men samtidigt kunna erbjuda kunden en trygghet i ett större sammanhang
HistorikFasadgruppens affärsmodell bygger på en decentraliserad struktur som förenar det lokalt förankrade bolagets driv, närhet till kund och begränsade omkostnader med gemensamma möjligheter att uppnå skalfördelar och erbjuda heltäckande lösningar till kunderna.
AffärsmodellFasadgruppens dotterbolag bedriver verksamhet på marknaden för tjänster inom fastigheters klimatskal i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Cirka 80 procent av verksamheten är inriktad på renovering och uppgradering av fastigheter, och resterande på nyproduktion.
MarknadSom marknadsledare strävar Fasadgruppen efter att professionalisera och driva hållbar utveckling i hela branschen.
Hållbarhet