Uppförandekod

För Fasadgruppens medarbetare, leverantörer och samarbetspartners.

Som Nordens ledande koncern inom fasadarbeten har Fasadgruppen ett ansvar att bedriva en ansvarsfull verksamhet och bidra till en hållbar utveckling i vår omvärld.

Att arbeta engagerat med hållbart hantverk är en framgångsfaktor och utgångspunkten för alla våra företag i koncernen. Genom våra kärnvärden samverkan, engagemang och kompetens erbjuder vi medvetna kunder ett personligt engagemang, konkurrenskraftiga priser och trygghet i hela affären.

Denna kod är en sammanställning av etiska regler som visar vägen i vårt agerande och det agerande vi förväntar oss av andra. Den ersätter inte lagstiftning på de marknader där vi är verksamma. Grunden för uppförandekoden är våra tre kärnvärden, OECD:s riktlinjer för multinationella företag och FN:s principer för ansvarsfullt företagande (Global Compact) som behandlar mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljö och antikorruption.

Syftet med uppförandekoden är att visa vägen för hur vi agerar samt hur vi förväntar oss att andra ska agera. För att skapa en medvetenhet om uppförandekoden inom företaget, ansvarar respektive chef för att introducera denna till alla anställda och nyanställda. Då koden även gäller våra leverantörer ansvarar inköpsansvarig för att företagets leverantörer tar del av uppförandekoden.

Fasadgruppens uppförandekod är inte formulerad för att ge specifika regler utan ska fungera som en etisk kompass som vägleder oss i vårt agerande. Ifall du är osäker på om ditt beslut/agerande går i linje med uppförandekoden kan du ta hjälp av följande frågor:

  • Är mitt beslut/agerande enligt gällande lagstiftning?
  • Är mitt beslut/agerande i linje med relevanta punkter från denna uppförandekod?
  • Kan jag stå för mitt beslut/agerande inför en kund, medarbetare eller chef?
  • Skulle mitt beslut/agerande kunna granskas av media utan att Fasadgruppens varumärke skadas?

Mänskliga rättigheter

Våra arbetsplatser ska kännetecknas av öppenhet och respekt där alla människors lika värde är en självklarhet.

  • Vi har nolltolerans mot alla former av kränkningar, trakasserier och diskriminering.
  • Vi ska arbeta för en ökad mångfald och jämställdhet i alla verksamhetens delar.
  • Vi ska stödja och respektera FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter. Vid kännedom om risk för kränkningar gällande dessa ska vi agera skyndsamt för att minimera risk.
  • Vi ska arbeta för en sund och säker arbetsmiljö i hela vår värdekedja genom att respektive lands arbetsmiljölagstiftning efterföljs.
  • Allt arbete ska ske frivilligt. Ingen form av tvångsarbete eller arbete kopplat till någon form av hot eller bestraffning är tillåten.
  • Vi ska med utgångspunkt i ILO:s definition av barnarbete, ha nolltolerans mot barnarbete och arbeta för att detta inte förekommer i vår värdekedja.

Arbetsmiljö och arbetsvillkor

Våra arbetsplatser ska vara trygga och säkra, utan några olyckor. Genom en god arbetsmiljö sätter vi medarbetarnas hälsa och välmående i centrum.

  • Vi har nolltolerans mot alla former av diskriminering.
  • Vi ska främja medarbetarnas hälsa och förhindra skador och sjukdom, genom att arbeta långsiktigt med att förbättra arbetsmiljön.
  • Vi ska arbeta proaktivt för att förebygga olyckor på våra arbetsplatser.
  • Vi ska respektera anställdas rättighet att delta i fackföreningar och deras möjlighet till kollektiva förhandlingar.
  • Vi ska följa nationell och lokal lagstiftning och vi accepterar inte anställningsvillkor som strider mot dessa.
  • Vi ska i vårt arbete alltid följa vår personalpolicy och våra riktlinjer för personalen (personalhandbok).

Miljö

Vi verkar för en hållbar utveckling genom att aktivt arbeta med att minska vår negativa miljö- och klimatpåverkan. Detta ska göras systematiskt och integrerat i hela verksamheten.

  • Vi ska följa försiktighetsprincipen gällande miljörisker.
  • Våra medarbetare ska förses med relevant kunskap kring arbetsuppgifternas miljöpåverkan och hur de kan agera för att minska denna påverkan.
  • Vi ska följa aktuella lagar och relevanta miljörelaterade samhällskrav.
  • Vi ska delta aktivt i utvecklingen av produkter och lösningar med minskad miljöpåverkan.
  • Vi ska i vårt arbete alltid följa vår miljöpolicy och uppsatta riktlinjer.

Antikorruption och affärsetik

Vi har nolltolerans mot korruption, mutor, utpressning eller penningtvätt och ska därför arbeta för att förhindra att detta sker.

  • Vi ska följa de lagar, regler och förordningar som gäller på de marknader där vi är verksamma.
  • Vi ska agera ansvarsfullt och etiskt i våra affärsrelationer.
  • Vi ska motarbeta alla former av korruption och säkerställa att alla anställda, leverantörer och samarbetspartners har en förståelse för att korruption är oacceptabelt.
  • Vi ska ta avstånd från samt arbeta för att motverka ekonomisk brottslighet i vår bransch.
  • Vi ska verka för sund konkurrens.
  • Vi ska vara uppmärksamma på och hantera eventuella intressekonflikter som uppstår i verksamheten.

Fasadgruppens Uppförandekod

 

Fasadgruppen Investera
Vår historia

Fasadgruppen bildades 2016 genom sammanslagningen av två fasadföretag, som bägge hade lång erfarenhet från branschen och med god lönsamhet. Tanken var att företagen skulle fortsätta att verka fristående med fortsatt lokal kännedom, engagemang och kompetens – men samtidigt kunna erbjuda kunden en trygghet i ett större sammanhang

Historik
Fasadgruppen Energirenovering
Strategi

Fasadgruppens strategi bygger på att förvärva och utveckla lokala marknadsledare, dra nytta av samarbete och skalfördelar inom koncernen och att kunna tillhandahålla ett hållbart och tryggt erbjudande till kund.

Strategi
Fasadgruppen Fasadrenovering
Affärsmodell

Fasadgruppens affärsmodell bygger på en decentraliserad struktur som förenar det lokalt förankrade bolagets driv, närhet till kund och begränsade omkostnader med gemensamma möjligheter att uppnå skalfördelar och erbjuda heltäckande lösningar till kunderna.

Affärsmodell
Marknadens drivkrafter

Fasadgruppens dotterbolag bedriver verksamhet på marknaden för tjänster inom fastigheters klimatskal i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Cirka 80 procent  av verksamheten är inriktad på renovering och uppgradering av fastigheter, och resterande på nyproduktion.

Marknad
Hållbarhet

Som marknadsledare strävar Fasadgruppen efter att professionalisera och driva hållbar utveckling i hela branschen.

Hållbarhet