Vår historia
Fasadgruppen bildades 2016 genom sammanslagningen av två fasadföretag, som bägge hade lång erfarenhet från branschen. Tanken var att företagen skulle fortsätta att verka fristående med fortsatt lokal kännedom, engagemang och kompetens – men samtidigt kunna hålla inköpspriserna låga och erbjuda kunden en trygghet i ett större sammanhang.
1909-70: Lång tradition
Fasadgruppens verksamheter har en lång historik av hantverkskunskaper. STARK Fasadrenovering
grundades 1963 och AB Karlsson Fasadrenovering 1970. Det äldsta bolaget i koncernen, Ahlins Plåt, grundades redan 1909.
2016: Fasadgruppen bildas
Fasadgruppen bildas genom sammanslagningen av STARK Fasadrenovering och AB Karlsson Fasadrenovering med fokus på att förbättra inköpspriser.
2017-18: Expansion i Sverige
En nationell expansion påbörjas med flertalet förvärv i Sverige. Fler kompetenser tillförs som har fastighetens klimatskal som gemensam nämnare. Nu är fokus inte bara på inköpspriser utan också att kunna erbjuda heltäckande lösningar till kunderna.
2019-22: Expansion i Norden
Genom förvärvsdriven och organisk tillväxt ökar omsättningen kraftigt. Fasadgruppen noteras på Nasdaq Stockholm. Fortsatt konsolidering av den skandinaviska fasadmarknaden med expansion i Norge, Danmark och Finland.
Idag: Marknadsledare
Fasadgruppen är tydlig marknadsledare med närvaro i hela Norden. Ständiga förbättringar
av den decentraliserade affärsmodellen med fokus på lönsam tillväxt.
Fasadgruppens strategi bygger på att förvärva och utveckla lokala marknadsledare, dra nytta av samarbete och skalfördelar inom koncernen och att kunna tillhandahålla ett hållbart och tryggt erbjudande till kund.
StrategiFasadgruppens affärsmodell bygger på en decentraliserad struktur som förenar det lokalt förankrade bolagets driv, närhet till kund och begränsade omkostnader med gemensamma möjligheter att uppnå skalfördelar och erbjuda heltäckande lösningar till kunderna.
AffärsmodellFasadgruppens dotterbolag bedriver verksamhet på marknaden för tjänster inom fastigheters klimatskal i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Cirka 80 procent av verksamheten är inriktad på renovering och uppgradering av fastigheter, och resterande på nyproduktion.
MarknadSom marknadsledare strävar Fasadgruppen efter att professionalisera och driva hållbar utveckling i hela branschen.
Hållbarhet