Vår historia
Fasadgruppen bildades 2016 genom sammanslagningen av två fasadföretag, som bägge hade lång erfarenhet från branschen. Tanken var att företagen skulle fortsätta att verka fristående med fortsatt lokal kännedom, engagemang och kompetens – men samtidigt kunna hålla inköpspriserna låga och erbjuda kunden en trygghet i ett större sammanhang.
1909-70: Lång tradition
Fasadgruppens verksamheter har en lång historik av hantverkskunskaper. STARK Fasadrenovering
grundades 1963 och AB Karlsson Fasadrenovering 1970. Det äldsta bolaget i koncernen, Ahlins Plåt, grundades redan 1909.
2016: Fasadgruppen bildas
Fasadgruppen bildas genom sammanslagningen av STARK Fasadrenovering och AB Karlsson Fasadrenovering med fokus på att förbättra inköpspriser.
2017-18: Expansion i Sverige
En nationell expansion påbörjas med flertalet förvärv i Sverige. Fler kompetenser tillförs som har fastighetens klimatskal som gemensam nämnare. Nu är fokus inte bara på inköpspriser utan också att kunna erbjuda heltäckande lösningar till kunderna.
2019-24: Expansion i Norden
Genom förvärvsdriven och organisk tillväxt ökar omsättningen kraftigt. Fasadgruppen noteras på Nasdaq Stockholm. Fortsatt konsolidering av den skandinaviska fasadmarknaden med expansion i Norge, Danmark och Finland.
2024: Fasadgruppen tar klivet in i Storbritannien
Fasadgruppen tar klivet in på den brittiska marknaden genom förvärvet av Clear Line. Den brittiska marknaden utgör ett attraktivt komplement till koncernens nordiska marknad med möjlighet till konsolidering och tillväxt.
Idag: Marknadsledare
Fasadgruppen är en tydlig marknadsledare med stark närvaro i hela Norden och på den brittiska marknaden. Den decentraliserade affärsmodellen fortsätter att utvecklas med fokus på ständiga förbättringar och lönsam, hållbar tillväxt.
Fasadgruppens strategi bygger på att förvärva och utveckla lokala marknadsledare, dra nytta av samarbete och skalfördelar inom koncernen och att kunna tillhandahålla ett hållbart och tryggt erbjudande till kund.
Strategi
Fasadgruppens affärsmodell bygger på en decentraliserad struktur som förenar det lokalt förankrade bolagets driv, närhet till kund och begränsade omkostnader med gemensamma möjligheter att uppnå skalfördelar och erbjuda heltäckande lösningar till kunderna.
Affärsmodell
Fasadgruppens dotterbolag bedriver verksamhet på marknaden för tjänster inom fastigheters klimatskal i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Cirka 80 procent av verksamheten är inriktad på renovering och uppgradering av fastigheter, och resterande på nyproduktion.
Marknad
Som marknadsledare strävar Fasadgruppen efter att professionalisera och driva hållbar utveckling i hela branschen.
Hållbarhet